tisdag 10 maj 2011

Hemkomsten!

Min andra kandidatuppsats är nästintill klar: den handlar om Edith Södergrans inflytande från antroposofin. Jag vet att det låter snårigt: det är oerhört snårigt. Det enda underhållande är att man får en helt ny relation till ett verk, eller ett författarskap, under dessa intensiva perioder.
I Södergrans fall blev det extra påtagligt.
Min beundran för hennes genialitet har växt gång på gång - en gränsöverskridande kreatör som överträffar sig själv.
Jag har även identifierat mig med människan: den ensamme. Det är väl antagligen Råttikus/Totti/Nonno hon har i knät på bilden bredvid här. Jag borde ta en likadan bild med Jussi eller Ziggy: innan det är försent!
Du och jag: jag tror alltjämt att jag är mer själsligt besläktad med dig Edith än Ekelöf eller någon av de unga poeterna från trettiotalet: de gick aldrig omkring och såg upp i skyn, efter något nytt: eller gammalt. Jag fick den igenkännedomen. Att vara tokig, som Tideström skriver: tokig hur då? Konstnärligt-litterärt tokig! Aha.
Det låter ju [o]logiskt.
Tiden går snabbt och jag blir inte yngre. Men, jag skulle lika lite vilja vara ung igen. Nej: det var ett helvete. Nu befinner jag mig närmare skärselden. Att kunna nå steget upp till paradiset är dock för långt bort - ständigt detta. När jag går runt på stan - i tunnelbanan - finns det ungdomar överallt. Sociala, förnuftsvidriga, varelser som jag aldrig haft något gemensamt med. Eller bättre uttryckt: de har aldrig visat något som liknar mina intressen: att försjunka i en tung avhandling om dekadent litteratur eller sekelskiftesmåleri! Möjligen att en av tjugo har ambitioner att skapa konstnärliga ting - men saknar viljan. Det kommer krävas åtminstone hundratusen till innan jag finner någon. Ni förstår, jag måste beundra någon för att få fram känslor - äkta känslor. Övrigt är inte mer än det lilla sociala sken jag utger mig för att behärska, allt för att inte bli helt isolerad från andra.

Kanhända att jag nu överdriver? Jag önskar att detta vore överdrifter! Men tvärtom är det min verklighet - obetydligt och relativt ensam. Jag går upp strålande varje morgon, och somnar desperat som så många före.
Och nu ska jag av någon underlig anledning åka till Bergen. Varför då? För att någon föreslog det? Säg, skulle ni - efter ett liknande förslag - godta och välja utan att tänka eller överväga? Det är exakt vad jag nu - för första gången i mitt liv - inte har gjort.

Idag är det hursomhelst strålande väder!
Sedan är det ju alltid kul att få genomföra en akademiskt felfri uppgörelse med Rudolf Steiner på samma gång.
Här är hennes "Hemkomst" (Oktober 1922):

Min barndoms träd stå jublande kring mig: o människa!
och gräset mig hälsar välkommen ur främmande land.
Mitt huvud jag lutar i gräset: nu äntligen hemma.
Nu vänder jag ryggen åt allting som ligger bakom mig:
mina enda kamrater bli skogen och stranden och sjön.

Nu dricker jag visdom ur granarnas saftfyllda krona,
nu dricker jag sanning ur björkens förtorkade stam,
nu dricker jag makt ur det minsta och spädaste grässtrå:
en väldig beskyddare räcker mig nådigt sin hand.

Här följer ett utdrag ur uppsatsens tolkning av dikten:
"Eskapismen har därtill ytterligare en koppling till antroposofin, som inte har uppmärksammats tidigare och förhåller sig oberoende till Södergrans eventuella läsning: minnets funktion. Steiner beskriver det som att den invigde får ta del av glömskans dryck, en symbolisk hemlighet som sorterar bort ”det lägre minnet”. Detta beror på att den invigde ständigt behöver vara tillgänglig och ha sitt fulla förtroende för nuet:

Med detta avses naturligtvis inte att man ska förneka alla erfarenheter som man har fått i livet. Dem ska man alltid hålla i minnet så gott man kan. Men som invigd måste man kunna bedöma varje ny upplevelse helt utifrån sig själv, och låta den verkad på sig ogrumlad av allt förflutet. I varje ögonblick måste jag vara inställd på att någon sak eller något väsen kan uppenbara något alldeles nytt för mig. Om jag bedömer det nya utifrån det gamla utsätter jag mig för villfarelser.[5]

Genom detta får den invigde, enligt Steiner, särskilda förmågor: ”det avslöjas många saker för honom som förblir dolda för den oinvigde.”[6] Därefter får den invigde även ta del av minnets dryck, vilket leder till att man blir ett med ”de högre sanningarna”:

Det räcker inte att veta om dem, utan man måste använda dem på ett helt självklart sätt i levande livet, liksom man som vanlig människa äter och dricker. De måste bli övning, vana och drift. Man behöver inte alls tänka över dem i vanlig mening. De måste visa sig genom människan själv, flyta genom henne precis som livsfunktionerna i hennes organism. På så vis gör hon sig i andlig bemärkelse allt mer till något sådant som det naturen gjort henne till i det fysiska.[7]

Om man då läser ”Hemkomst” i sitt sammanhang, efter ”Min barndoms träd” och ”Novembermorgon”, ter sig den rofyllda tonen naturlig i antroposofisk mening. Dikten gestaltar uppvaknandet ur den dvala som skildras i övriga dikter. När jag jämför dessa två dryckers funktioner med diktens uppdelning, blir det mer tydligt än innan hur diktjaget väljer bort den tidigare eskapismen, för att dricka [!] visdom, sanning och makt i nuet: ”Nu dricker jag”.

Enligt Steiner är själens tre grundkrafter: vilja, känsla och tanke.[8] Kontrollen av dessa har lika många positiva som negativa följder: ”Den stora vinst som mysterieeleven gör är att han får samarbetet mellan de tre själskrafterna helt i sitt grepp. Men det innebär också att detta samarbete helt och hållet blir hans eget ansvar.”[9] Min tolkning är att Södergran ansåg sig bemästra och översatte vilja, känsla och tanke till makt, sanning och visdom. Därmed är hemkomsten ifråga inte till någon genus- eller gudsbestämd position som präglar dikten, utan hemkomsten blir den till en antroposofisk andlighet, genom att glömma det förgångna och bevara de ”högre sanningarna”. Allt i en litterär gestalt där döden är frånvarande."


Att återuppliva en död blogg: att starta om: som hemkomsttema. Ja: så ska det vara. Nu blir det så.


[5] Steiner 2002, s. 83.

[6] Steiner 2002, s. 83.

[7] Steiner 2002, s. 84.

[8] Steiner 2002, s. 168.

[9] Steiner 2002, s. 170.


1 kommentar:

  1. A creation of importance can only be produced when its author isolates himself. It is a child of solitude. (J.W. Goethe)

    Jag har inte läst mycket av Södergran. Jag har en diktsamling hemma, kanske dags att bläddra lite i den. Det är bra om man byter sina inspirationskällor, annars blir ens kreationer och ens tänkande för ensidiga.
    Jag tycker att det är bra att du åker till Bergen. Du kommer att utvecklas mycket, nya intryck och människor. Men jag kommer att sakna dig. Mycket!!
    Nina
    (P.S. Ändra på dina inställningar, man kan inte kommentera med "Open ID", förvirrande!!)

    SvaraRadera